måndag 16 november 2015

Nu eller aldrig



Den 2 oktober 1872 satt jag i mitt och min boendes hus. Jag satt och tog det lugnt en stund eftersom att jag inte har varit ledig på ett tag. Men plötsligt springer min husbonde Fileas Fogg in och säger hastigt "Packa ner lite underkläder i en väska , vi reser om 10min" Jag fattade ingenting "Vadå resa, vart då?" Då svarade Mr.Fogg att vi skulle resa runt jorden på 80 dagar. Jag fattade fortfarande ingenting, vadå resa runt jorden och på 80 dagar, har han blivit galen. Men jag var ändå lydig och lydde befallningen.
10 min senare åkte jag och Mr.Fogg till stationen. Jag vet inte hur det gick, allt gick så fort så jag kommer inte ihåg att jag packade ens.
När vi kom fram till stationen köpte Mr.Fogg 2 första-klass-biljetter till Paris. När han öppnade sin väska var väskan full med pengar, en halv miljon kronor. Jag har aldrig sett så mycket pengar i hela mitt liv. Vart har han fått dom pengarna ifrån? Jag vågade knappast bära väskan för att det var så mycket.

När vi satt på tåget till Paris och tåget började rulla kom jag på att jag glömde släcka lampan i mitt rum. Jag förstår varför, för allt det här har gått så fort. Jag satt lugnt i mitt och min boendes hus till Mr.Fogg helt plötsligt bara springer in och kastar ut sig att vi ska resa om 10 min. Vanliga fall måste jag ha en hel dag på mig att packa när jag ska iväg och nu fick jag 10 min. Sen det här med lampan. Jag som har dåligt med pengar, ska jag betala en dyr elräkning bara för att jag glömde släcka lampan, som jag inte skulle ha glömt om jag fick mera tid på mig. Jag tror att den här resa kommer att bli stressig och skrämmande, för om det här bara var början tänk vad som kan komma härnäst......

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar