söndag 22 november 2015

I Suez

Efter en lång resa är vi äntligen här i Suez. Som tur va, kom vi hit helt friska och hela. Resan var inte så lång, om man inte tänker på dom två veckorna vi spenderade i ett tåg.
När herr Fogg slog vad om att han skulle resa jorden runt. Var den enda haken att han behövde stämpla sitt pass vid varje stopp, så att männen i framstegsklubben skulle tro honom.
Jag steg ur båten,i handen höll jag herr Foggs pass. Jag tittade mig omkring och såg en lång, välklädd man. Han hade små fjun på hakan och kinderna, vilket fick mig att skratta lite. Hans ögon var gröna, med en glimt av blått. Han såg väldigt vänlig ut. Jag bestämde mig för att gå fram till honom, och fråga vart den engelska konsuln låg. Han kollade på mig lite snabbt, sedan tog han passet och kollade på det.
-Är detta ert pass herrn?
Om det ändå va det... Tänkte jag för mig själv, men jag svarade bara med ett kort nej!
Han tog en till titt på passet, och frågade sedan om herr Fogg fortfarande var kvar på båten. Jag nickade.
-Han måste gå till konsulten själv! Han är runt hörnet.
Jag log, och sprang snabbt tillbaka till båten där herr Fogg väntade på mig.
Jag berättade för herr Fogg att han nämligen, var tvungen att gå själv till konsuln.
Han sa inget och följde bara med.
-Är det ni som är herr Fogg?
Herr Fogg nickade bara och gav konsuln passet.
Mamma ursäkta för att jag avbryter berättelsen men...
Jag saknar verkligen tiderna där hemma.
Jag borde egentligen inte klaga, vi har faktiskt ganska kul!
När vi hade fått passet stämplat så gick herr Fogg tillbaka till båten.
Jag bestämde mig för att gå och se mig runt lite i staden. Det var ju trots allt första gången jag var här.
Jo just ja! När jag tog en liten promenad i staden, så stötte jag på den trevlige herren som hade hjälpt mig hitta till konsuln! Vi pratade lite och det visade sig att han hette Fix. Vi pratade även om vart jag och herr Fogg skulle åka härnäst.  Det visade sig att vi skulle till samma destination, Bombay!
Vi hade faktiskt ganska kul på båten! Eller ja... Jag hade kul. Jag kunde inte riktigt se på herr Fogg om han hade kul eller inte. Han visar inte direkt känslor.
Jag och herr Fix pratade nog hela vägen. Vi dansade lite till musiken de spelade på båten, vilket va folk musik och om jag ska vara ärlig... Inte helt min grej.
Herr Fogg spenderade mestadels sin tid vid schack bordet, och såklart så vann han alla omgångar.
Mamma,
jag vet att du har sagt att man inte ska lita på människor man precis träffat. Men herr Fix ser ut att vara en vanlig, hederlig man. Jag ska göra mitt bästa och finna tid och skriva om alla fantastiska saker som vi ser, upplever och själva bevittnar!

Kram, Pass!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar