måndag 16 november 2015

Ett vad



1872-10-02 
Jag satt på tåget och samlade tankarna. Jag funderade på hur stressen hade spridit sig genom hela mig när herr Fogg hade befallt mig att packa ner några underkläder och sa att vi skulle resa om tio minuter. Jag var förvånad och frågade , - Resa vart ?
Herr Fogg svarade, - Resa runt jorden på 80 dagar.
Tankarna hade redan spridit sig, resa runt jorden på 80 dagar är det ens möjligt. Herr Fogg måste var galen tänkte jag. Snabbt så packade jag ner några saker, eftersom jag inte ägde som många saker så var min väska inte så tung. Jag glömde såklart att släcka lampan under de tio minuterna jag fick av herr Fogg att packa. Herr Fogg tittade upp på mig och sa att jag skulle få betal det när vi kommer tillbaka när jag berättade för honom att jag glömde att släcka lampan.

Jag tittade upp på herr Fogg som satt helt lugnt och tittade ut genom fönstret. Väskan som innehåller pengar ligger under mina fötter. Kommer det att räcka för att resta runt eller är det för mycket, frågorna kom en efter en när jag satt och tittade ut genom tåg fönstret. Jag som hade tänkt att få lugn och ro liv som en betjänt, det var ju därför jag slutade på mitt andra jobb. Det kanske inte var meningen att jag skulle ha ett lugn och stillsamt liv.
Med lite spänning började jag fantisera om vad som kommer hända. Jag tror att det kommer att var lärorikt att se hur det är i andra länder. Ju mer jag täckte på resa, ju mer börjar jag att tycka att det ska bli spännande.
Av: Nardos Vivanco 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar