söndag 22 november 2015

2 veckors båtfärd


Då kom vi fram till Suez, onsdagen den 9 oktober. Vi klev av båten och gick in. Jag hade fått ett uppdrag, att få herr Foggs pass signerat av den brittiska konsulen, som bevis att vi hade varit här.
Jag gick fram till konsulen och sa "Goddag. Jag och min herre skulle få detta pass signerat utav dig". Konsulen satt ner. Han var liten och lite små rund, han hade skägg och kostym på sig. Bredvid honom stod stod en herre som hette herr Fix. Konsulen frågade "Är det ditt pass?" Jag sa "Nej, det är min herres".
Jag lämnade passet till konsulen och han signerade det.
När herr Fogg hade fått sitt pass signerat gick han tillbaka till båten, men jag ville se mig om i staden lite, för jag är ju alltid i London och det är inte så ofta man är i Suez.
Jag gick ute i staden och andades in alla olika dofter som fanns, när jag plötsligt mötte herr Fix, han som var med konsulen.

"God dag igen" sa Fix. "Jaså så ni tittar på staden?". "Ja" sa jag. Det var lite stelt eftersom att vi inte var så jätte nära vänner. Men jag berättade ändå lite från våran resa, TEX att vi är i Afrika nu och för några dagar sen var vi i London. Då sa han "Jaså, åker ni så fort?". Var han verkligen intresserad om vad jag hade att berätta? Han ställde en till fråga och frågade "Men varför reser ni så fort?". Det fanns väll bara ett svar. "Vi ska resa runt jorden på 80 dagar". Då sa han "Det kostar väll en hel del pengar". Då sa jag "Jadå. Min herre har en hel väska full med pengar". Efter att jag hade sagt den meningen så ändrades herr Fix ansiktsuttryck. Han blev allvarlig......
Det tog en stund, men till sist så frågade han "Vart ska ni nu resa?. Jag sa att vi skulle resa till Bombay och att vi skulle resa men Mongolia. Då sa han "Då måste ni skynda er, klockan är snart ett". Lurades han? Han sa att klockan var ett när den bara var elva. Detta var konstigt. Jag måste ju säga ifrån så jag sa till honom "Nej inte än. Den är bara elva". Då sa han "Då går er klocka fel". Vad är det med honom? Försöker han att starta ett bråk, kan han bara inte lyssna på mig när jag säger att den bara är elva? Jag blev ju lite irriterad så jag höljde min röst och sa "Min gamla fina klocka, skulle den gå fel!" Då fortsätter han och säger "Ja ni måste ändra den, då ni kommer till nya platser. Klockan är inte lika mycket här som i London" Är han allvarlig nu. När vi precis möttes så verkade han vara okej. Men nu, vad har hänt? Jag bestämde mig för att få slut på den här diskussionen och sa "Jag ändrar aldrig min klocka. Den går rätt. Alla andra klockor måste gå fel. Nu måste jag iallafall gå till båten".
Det visade sig att herr Fix skulle gå ombord på Mongolia också. Det här är ingen resa jag ser fram emot. Jag och herr Fix som nyss hade ett små bråk ska hålla varandra sällskap på en båt i 2 VECKOR!! Hur ska det är gå? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar