söndag 22 november 2015

En ny vän


Vi var äntligen framme vid Suez hamn. Båtresan dit var mycket tråkig. Allt herr Fogg gjorde var att spela schack. Nu skulle jag bara hitta det engelska konsulatet så att jag kunde få herr Foggs pass påskrivet. Jag såg en man som jag kunde fråga vart det engelska konsulatet låg. Jag visade honom herr Foggs pass. Den snälla mannen verkade glad efter jag visat honom passet. Jag undrar varför.
Han sade till mig att herr Fogg själv skulle gå dit för att få passet påskrivet. Vi gick till det engelska konsulatet där herr Fogg bad konsuln att skriva på passet. Det verkar som att vår nästa destination blir Bombay.

Ute i staden hade jag träffat den snälla mannen, Fix, igen. Vi talades vid. Han ställde väldigt många frågor. Jag blev lite misstänksam. Kanske är han någon fiende till herr Fogg? Jag borde sluta vara så paranoid. Fix verkar som en generös man som bara vill oss väl och vara vän med oss. Han kommer sällskapa oss till Bombay eftersom han också skulle dit.
Båten skulle åka klockan ett och vi hade bara en halvtimme på oss! Jag hämtade herr Fogg och vi gick till hamnen med hög hastighet. Det påminde mig om när vi skulle till tåget i London. Herr Fogg, som vanligt, var före mig och jag småspringa efter honom.
Nu sitter vi i båten med Fix och talar med varandra. Det här kommer säkerligen bli en väldigt rolig resa! Och Fix verkar inte misstänksam i mina ögon längre. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar