måndag 18 januari 2016

Vi tappar bort varandra

Då var vi i Calcutta och vi steg av tåget. Då kom en polis fram till oss och tog oss till domstolen. Det ända jag kunde tänka på var vad som hade hänt nu. Men det var inte så jobbigt för oss i domstolen för Herr Fogg betalade borgen för oss och då fick vi gå. Men anledningen till att vi var i domstolen var att dom hade kommit på att det var jag som var i templet. Jag tror det var Fix, eftersom att jag har kommit på vem han är.
Jag, Herr Fogg och Aoda försökte hitta rätt båt vi skulle med, den hette "Rangoon". Där, vi hittade båten, vi klev ombord. Båten gick väldigt fort, men den var inte bekväm. Man kunde inte sitta eller ligga och det var besvärligt för Aoda. Men hon var ändå jätte snäll. Hon klagade aldrig och hon var alltid positiv. Kanske för att hon var glad för att vi skulle till Hongkong och att hon skulle få träffa sina släckningar. Men fast än att hon inte klagade så tror jag att hon var lite orolig, eftersom att vi åker inte med dom bästa båtarna direkt och jag och Herr Fogg har fått gå till domstolen 2 gånger. Jag vet inte men det känns som om hon är lite orolig.

Jag gick en promenad på däcket eftersom att Herr Fogg och Aoda pratade, dessutom så gillar jag att få lite egen tid. Jag gick och andades in friskluften, tills jag såg Fix och tappade andan...

Vad gjorde han här? Om han skulle åka med oss så skulle han ju pratat med oss.

Han kom fram till mig och sa "Ja, jag ska resa till Hongkong. Jag ska göra affärer där." Jag kände att jag måste ställa några frågor så att han märker att jag blir misstänksam. Jag sa "Jaså hm. Då har ni varit med hela resan. Men varför har jag inte sett er förut?" Han sa "Jag har varit sjösjuk". Jag vet vem han är så han kan sluta spela ett spel. Han sa att han hade varit sjösjuk när det har varit vackert väder och båten inte har gungat någonting. Jag sa det till honom och då sa han att han ändå blir sjösjuk när han åker båt. Jag orkar inte att bråka så jag säger inget tillbaka.

Då sa Fix "Hur mår er husbonde?" Jag svarade "Tack han mår bra. Fru Aoda mår också bra" Då frågade han vem fru Aoda var. Fix kanske inte visste vem Aoda var, men han hade sett henne i domsalen. Känner han inte igen henne? Jag berättade iallafall hur vi räddade fru Aoda från att begravas levande. Då frågade han om hon ska följa med till England. Jag svarade "Nej, bara till Hongkong. Hon han släktingar där."

Det känns som om Fix följer efter oss. Han väntade på oss i Suez, han hade åkt med samma båtar som vi har åkt med och han hade varit ombord på både Mongolia och Rangoon. Varför följer han efter oss, och särskilt Herr Fogg.

Jag tänkte och tänkte tills jag kom fram till en tanke, att herrarna i Framstegsklubben har skickat Fix. Herr Fogg hade ju slagit vad med dom herrarna om att resa runt jorden på 80 dagar. Varför annars skulle Fix se efter hur han reste?


Snart var båten framme i Singapore och där låg den i 6 timmar. Herr Fogg o Aoda reste ut på landet. Här i Singapore växte palmer, pepparbuskar och stora ormbunkar. Men på kvällen den 31 oktober fortsatte båten, och den 5 november skulle vi vara framme i Hongkong. Men nu var vädret inte bra, det blev sämre och sämre. Snart var det storm. Nu kunde inte båten åka så fort, jag blev arg, tänk om Herr Fogg förlorar vadet....

En dag frågade Fix "Men varför har ni så bråttom till Hongkong?" Jag sa "Jo för att båten som vi ska fortsätta med som går från Hongkong till Yokohama går den 5 november. Om vi missar den så går nästa båt om 1 vecka, då förlorar Herr Fogg vadet."

Stormen tog inte slut, utan den blev allt värre. Båten åkte upp och ner för vågorna. Jag börjar att bli ganska nervös. Tänk om vi inte kommer fram till Hongkong den 5 november, så förlorar Herr Fogg vadet! Men Herr Fogg han var ändå lugn. Jag förstår inte hur han kan vara det. Han är alltid lugn.

Den 4 november slutade stormen. Äntligen! Men båten hade ändå långt kvar att åka. Hur ska vi göra nu?

Inte först den 6 november kom vi fram till Hongkong. Alltså hade vi missat båten till Yokohama som gick den 5 november. Jag vågar inte fråga när nästa båt till Yokohama går. Men Herr Fogg gick till en man vid hamnen om frågade när båten gick. Han sa "Tidigt imorgon." Är det sant? Herr Fogg frågade vad båten hette och han svarade "Carnatic." Då kunde inte Fogg låta blir att fråga "Gick inte båten igår?" Han svarade att den hade gått sönder och måste lagas och att den gick imorgon istället." "Bra" sa Fogg.

Tänk att Herr Fogg hade sån tur.

Nu var vi ju i Hongkong och det var här Aodas släktingar skulle bo. Herr Fogg följde med Aoda till det hus där dom skulle bo. Han knackade och en man öppnade. Herr Fogg frågade mannen om Aodas släktingar bodde där. Då svarade mannen "Nej, han bor inte här längre, han har flyttat till Europa." Aoda blev orolig och frågade vad hon skulle göra nu och att hon inte vågade resa tillbaka till Indien. Då sa Herr Fogg "Följ med till England." Aoda svarade "Nej det kan jag inte göra. Jag blir bara till besvär och hindrar er." Herr Fogg sa att hon inte hindrade oss alls och att hon gärna får följa med. Herr Fogg ropade på mig och sa att jag skulle gå ner till hamnen och köpa 3 biljetter. Jag lydde såklart Herr Foggs befallning och gick och köpte biljetter. Herr Fogg var säkert mycket glad över att resa med fru Aoda.
Jag gick ner till hamnen för att köpa biljetter när jag plötsligt såg Fix. Det känns som om jag har sett honom väldigt mycket den sista tiden. Men jag gick ändå fram till honom och sa "Nå Herr Fix, följer ni med till Europa?" Han mumlade "Ja". Jag sa till honom "Det trodde jag hela tiden. Kom nu så köper vi biljetter".

På båten köpte jag 3 biljetter till Yokohama. Då svarade dom att Carnatic går redan ikväll klockan 8, efter som att felet gick att laga fortare än vad dom trodde. Men det var bara bra. Då kommer ju Herr Fogg fram tidigare. Jag skyndade mig för att berätta det för Herr Fogg.
Jag skyndade mig till Herr Fogg när Fix stannade mig och sa "Klockan är bara 3, båten går inte för än om 5 timmar. Ska vi inte gå in här och dricka ett glas vin?" Jag ville egentligen bara till Herr Fogg och Aoda och berätta att båten går redan ikväll. Men Fix hade också rätt, att det är hela 5 timmar kvar. Jag sa ja till Fix och vi gick in.

När vi kom in så var det inte så fint som jag trodde att det skulle vara. Det fanns en lång bredd soffa, men där låg flera personer och sov. Dom var säkert bedövade med opium. (Opium är en farlig gift (tobak) som man röker i pipor) Vi satte oss ner och då bjöd Fix mig på ett litet glas vin. Det var mycket gott. Men efter några glas tänkte jag att jag måste verkligen till Herr Fogg, så jag reste mig och tackade för vinet. Men då hindrade Fix mig och sa "Vänta ett ögonblick". "Varför" sa jag. Han sa att han skulle prata med mig om något viktigt. Men jag vet vem Fix är och han är lurig, så jag lät inte honom hindra mig och sa "Det får vi tala om imorgon på båten. Jag måste gå nu". Men då sa han "Det handlar om er husboende". Jag stannade upp. Herr Fogg är min herre, jag måste veta vad det är som är fel. Jag vände mig om till Fix och han sa "Ni vet väll vem jag är?". Jag sa "Ja" och skrattade. Då sa han att han inte ska ljuga längre. Tänk om han ska berätta vad hans plan är, för innan så har jag ju bara gissat vad hans plan är. Jag sa till honom "Men dom där herrarna får i alla fall inga pengar". Då sa han "Då vet ni, hur stor penningsumman är". Jag sa "Ja" och sa att det var en halv miljon kronor. Då sa Fix "Nej" och sa istället en och en halv miljon kronor. Jag sa "Jaså, är det så mycket? Men jag måste gå nu". Då sa Herr Fix "Nej" och ropade på kyparen att han skulle ta med sig en flaska konjak. Fix fortsate att prata om hur mycket pengar han kommer att få om han hindrar Herr Fogg några dagar. Jag blev argare och argare. Sen berättade Fix att om han får Herr Fogg till fånga skulle han få 50 000 kr i belöning. Jag sa till Fix "Hur kan de där herrarna vara så falska?". Jag tog upp glaset med konjak och svepte det. Jag kände en ilska inom mig som bara växte och växte. Då sa Fix "Vilka herrar pratar ni om? Jag undrar bara om du skulle kunna hjälpa mig att hålla kvar Herr Fogg några dagar". Jag skrek "Skulle jag hindra Herr Fogg att vinna vadet?! Nej aldrig! Jag skulle vilja skjuta dom där herrarna i Framstegsklubben". Jag blev argare och argare och drack mer och mer...

Jag och Herr Fix bråkade. Han började berätta att han är polis och att Herr Fogg är en tjuv för att han hade tagit en och en halv miljon kronor från banken. Jag trodde inte honom. Herr Fogg en är fin man och han skulle aldrig stjäla. Sen sa Fix att han vill att jag ska hjälpa honom att hålla kvar Herr Fogg i HongKong ett par dagar. Han tror verkligen att jag skulle göra det, men det skulle jag aldrig göra. Han erbjöd till och med 10 000 kr, men sa nej iallafall. Jag började dricka mer och mer när Fix började bjuda på mer konjak. Till slut började jag känna mig snurrig och efter en stund ramlade jag av stolen och allt blev svart.
Jag vaknade upp, det var mörkt, jag visste inte riktigt var jag var tills jag kom på, "Båten, båten, jag måste hinna med båten". Jag sprang till hamnen. När jag kom fram var CARNATIC just färdig att avgå. Jag hoppade ombord, men sen ramlade jag ihop igen och allt blev svart igen...

När jag vaknade upp igen var det morgon. "Har jag sovit hela natten" sa jag för mig själv. När jag reste mig upp hade jag en sån huvudvärk. Vart var jag någonstans? Hade jag åkt för långt? Jag frågade en sjöman om vad denna båt hette. Han svarade "CARNATIC". "Bra bra" tänkte jag. Jag började tänka på vad som hade hänt, vad Fix gjorde mot mig. Jag började tänka att han nog gjorde detta med flit. Han ville ju att Herr Fogg skulle hindras några dagar och när han gjorde mig medvetslös så kunde jag inte berätta för Herr Fogg att beten redan gick den kvällen och inte nästa dag. Vad har jag gjort? Jag lät Herr Fix lura mig. Jag skäms... När jag träffar Herr Fogg ska jag berätta för honom allt jag vet om Herr Fix. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar