måndag 18 januari 2016

Fix lurade mig.

Jag är så arg på mig själv. När jag blir arg kan jag inte tänka på något annat än det jag är arg på. Jag försöker att inte tänka på det men jag kan inte sluta tänka på det. Hur kunde jag låta Fix lura mig. Jag som trodde att han var snäll. Nästa gång jag ser honom kommer han att ångra sig för det han gjorde mot mig.

Det började med att vi var ombord på båten RANGOON. Båten skulle åka till Hongkong. Båten var inte så bekväm och man kunde knappt sätta sig bra i den. Men bara att vi kom till Hongkong ganska snabbt. Aoda började tycka om mer och mer om herr Fogg. Jag berättade hur modig och duktig herr Fogg var. Aoda beundrade också herr Fogg mycket. Men helt plötslig såg jag någon. Han var lång och ganska smal. Jag blev glad när jag såg honom. Jag visste inte att han skulle komma. Det var Fix.

Hej, sade jag till Fix. Hej, sade han tillbaka. Fix skulle till Hongkong för att göra affärer. Jag såg knappt Fix. Han sade att han var sjösjuk. Jag berättade om herr Fogg och om fru Aoda.

Jag undrade verkligen vem Fix var egentligen. Jag började att tänka ett tag. Jag menar han hade ju väntat på oss i Suez. Sedan har han farit med oss hela tiden. Nu vet jag! Det var en av herrarna i Framstegsklubben. De har skickat Fix för att de ska se att herr Fogg verkligen ska resa jorden runt på 80 dagar. Nej, det måste vara en av de. Jag skrattade men Fix förstod inte att jag skrattade. Jag var glad nu att jag äntligen förstod. När jag är glad blir jag avslappnad och behöver inte tänka på något annat än glada saker. Fix frågade om allt var okej, jag svarade ja, allt är okej. Båten stannade i Singapore. Herr Fogg och fru Aoda reste med vagn ute på landet. Jag såg massa ormbunkar, palmer och pepparbuskar. Det var jättevackert. Det fanns också apor som hoppade i träden.

Senare på kvällen fortsatte båten till Hongkong. Vi skulle vara framme i Hongkong om ungefär 5-6 dagar. Fast vädret blev bara sämre och sämre. Det skulle snart bli storm och jag var orolig att vi inte skulle hinna i tid. Helt plötslig frågade Fix om herr Fogg skulle verkligen kunna hinna resa jorden runt på 80 dagar. Självklart sade jag, fast Fix höll inte med. Sedan sade jag att det gör ni nog och log.

Stormen blev bara värre och jag blev nervös. Tänk om vi inte hann fram till Hongkong. Fast Herr Fogg såg inte rädd eller nervös ut.
Nu var vi framme i Hongkong. Vi var en dag sen. Jag vågade inte fråga när nästa båt till Yokohama skulle komma för att vi var säkert sena. Fast herr Fogg var lugn som vanligt. Han gick och frågade när båten till Yokohama skulle åka. De sa tidigt på morgonen. Vi alla var glada. Båten hette CARNATIC. Den skulle åka imorgon för att båten behövdes laga.


Aodas släkting skulle bo i Hongkong. Vi gick till Aodas släktings hus. Vi knackade och då kom en man ut. Vi frågade om Aodas släkting bodde där. Han svarade nej. Han hade flyttat till Europa. Aoda blev ledsen. Hon ville inte åka tillbaka till Indien. Men herr Fogg frågade om hon ville följa med till England. Aoda var lite osäker om hon ville komma med men hon var tvungen. Så hon kom med oss. Jag var glad att hon skulle följa med.

Jag gick och köpte tre biljetter till Yokohama. Båten skulle åka klockan åtta istället för att felet gick att laga snabbare än vad skulle vara. Herr Fogg skulle säkert bli glad att höra det. Fix följde med mig till staden. Vi stannade utanför en resturang. Han sa att vi kunde gå in och dricka ett glas vin för att det var fem timmar kvar. Vi gick in. När vi gick in såg vi en soffa med personer som sov. De alla var bedövad av opium. Den som börjar röka opium kan inte sluta och dör efter några år. Vi drack några glas vin. Sedan ville jag gå men det kändes som att Fix hindrade mig. Han sa att han måste tala med mig om en viktig sak. Fix sa att han får 50.000 kronor om han hindrar herr Fogg ett par dagar. Fix sa att han var polis, han var inte en av herrarna i Framstegsklubben. Han sa också att Filéas Fogg var var en tjuv som inte skulle resa jorden runt, utan han bara försöker gömma sig. Han sa att den 28 september stals en och en halv miljon kronor från Engelska banken. Jag vart chockad. Hur kan det ha varit herr Fogg? Nej, jag vet att det inte är herr Fogg som är tjuven. Jag sa till Fix att det inte kan vara sant. Men han fortsatte att säga massa saker som t.ex. att jag inte vet vem han är på riktig. Fix sa att jag var tvungen att hjälpa honom nu. Annars skulle jag också kunna sitta i fängelse med herr Fogg. Jag ville inte sitta i fängelse men jag vill inte hjälpa Fix. Han erbjöd t.o.m 10.000 kronor. Tillslut orkade jag inte mer med Fix. Så jag skrek nej, jag gör det inte. Men han fortsatte och fortsatte. Sedan fick jag något i munnen och allting blev svart.

Nu är jag här. Fix ska få se nästa gång vi ses. Jag måste skynda mig till hamnen. Allt jag kunde tänka på just var båten. Jag hade fortfarande ont i huvudet. Jag såg båten. Jag var glad att jag hann. Jag ombord den men sedan blev allting svart.

Nu vaknade jag. Jag frågade sjömännen vilken båt detta var. De sa att det var båten CARNATIC. Bra tänkte jag. Jag frågade om en man som heter Filéas Fogg och en vacker dam som heter Aoda var ombord. De sa att de skulle kolla. Men de svarade att det inte fanns några damer ombord. Jag blev chockad. Jag visste inte vad jag skulle göra. Nu vet jag. Båten skulle ju åka på morgonen och det. Herr Fogg och fru Aoda trodde att den skulle åka då. Men de ändrade det till kvällen och det visste inte de. Så de måste ha missat den. Allting var mitt fel. Hur kunde jag ha låtit Fix lurat mig sådär. Nu kommer kanske inte herr Fogg kunna resa jorden runt på 80 dagar. Vad ska jag göra? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar